zondag 12 december 2010

Met man en macht





In Spieghel Historiael las ik dat boeken over krijgsgeschiedenis nog zeldzamer zijn dan boeken over rechtsgeschiedenis.

Heel langzaam komt daar verandering in, en het boven genoemde boek geeft een overzicht van de nederlandse krijgsgeschiedenis vanaf 1568. Een nogal ambitieus gebeuren, maar ik geeft toe dat het gedeelte over de Opstand (Schulten) en de late 17e eeuw/begin 18e eeuw (van Nimwegen) goed zijn gelukt, al denken sommigen daar anders over. Het NRC doet zoals gewoonlijk saai en genuanceerd.

~

Since the 1990's - fortunatly - the number of books on dutch military history is rising. The above deals with military history from 1568 up to the present age and the articles by Schulten and van Nimwegen show some real solid research for such an introductional book.

4 opmerkingen:

  1. Hier staat het bij de Slegte, maar ondanks de aaridge prijs kan ik me er niet toe zetten het te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het review van het Historisch Platform is wel een beetje zeurderig zeg: als een historisch werk niet ook over het lijden de gewone man gaat, is het boek blijkbaar al bij voorbaat kansloos.

    Wat vragen ze er bij de Slegte eigenlijk voor? Volgens mij heb ik het er wel eens zien staan, maar er voorbij gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 25 euro op boekwinkeltjes.nl De Slegte in Ljouwert doet het voor 30 euro geloof ik.

    De artikelen van Schulten en van van Nimwegen zijn gewoon goed, tenminste ik vind blijkbaar saaie doorwrochte stukken goed. Ook interessant de stukken over de vloot van voor 1800. De 19e eeuw komt er erg bekaaid van af, ik had wel wat meer over Waterloo verwacht. Te kort vond ik de discussie die in de 19e eeuw plaatsvond over het defensiebeleid, wel leuk om te lezen hoe dat werd ingepast in de liberale/conservatieve parlementaire conflicten, maar daar had meer in gezeten, en de Atjeh oorlog had daar besproken moeten worden ipv in het stuk over Indie.

    Ik vind overigens dat het defensie beleid te belangrijk is om alleen aan militairen over te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Ik vind overigens dat het defensie beleid te belangrijk is om alleen aan militairen over te laten."

    Erg mee eens, dat blijkt wel na het lezen van bijvoorbeeld de autobiografie van Hans Couzy (overigens tegenwoordig zonder snor!).

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.